בניית חנויות אינטרנטיות בעידן הקורונה

08/11/2022
עסקים וכלכלה


בשנים הבאות נסתכל אחורה על 2020 כרגע שבו הכול השתנה. עם זאת, בשום מקום אחר לא התרחשה צמיחה בלתי צפויה וחסרת תקדים, כמו זו שהתחוללה במגזר הדיגיטלי ובמסחר האלקטרוני שבתוך משבר הקורונה, זכו לפריחה.

הדו״ח של האו״ם

לפי ממצאי הדוח של האו״ם, שנערך על ידי UNCTAD ונקרא ״קוביד 19 וה-e-commerce – סקר גלובלי״, כאשר כל הפעילות הכלכלית בעולם הואטה, הובילה הקורונה לזינוק במסחר האלקטרוני ולטרנספורמציה דיגיטלית מואצת שהתבטאה בבניית חנויות וירטואליות רבות מספור.

ככול שהסגרים הפכו לנורמה החדשה, כך יותר ויותר עסקים וצרכנים הפכו לדיגיטליים, כשהם מספקים ורוכשים מוצרים ושירותים באינטרנט, ומגדילים מאוד את חלקו של המסחר האלקטרוני בכלכלה העולמית.

עידן הקורונה האיץ טרנספורמציה דיגיטלית שיש לה השפעות מתמשכות על העסקים ועל החיים היומיומיים שלנו, ולא בטוח שכולם מוכנים אליה. היום, המדינות המתפתחות צריכות להיות לא רק הצרכניות אלא גם השחקניות הפעילות והיצרניות בכלכלה הדיגיטלית העולמית.

חלקן מרוויחות אחרות מדשדשות מאחור

ההשפעה העזה של המסחר והחנויות המקוונות, טוען הדו״ח, ניכרת באזורים שונים בעולם, שבהם בוצע המעבר הגדול ביותר לקניות בחנויות אינטרנטיות. המגמה לכיוון כניסה למסחר האלקטרוני, שנראתה בשנת 2020, הלכה וגברה במהלך ההתאוששות מהמגיפה וגם היום, בשלהי 2022, היא עדיין במגמת עלייה בלתי פוסקת.

עם זאת, במדינות הפחות מפותחות, צרכנים ועסקים לא הצליחו לנצל את הזדמנויות המסחר האלקטרוני שיצרה המגפה, לרוב בגלל מחסומים מתמשכים כמו:

* שירותי פס רחב יקרים

* הסתמכות יתר על מזומנים

* חוסר אמון מצד הצרכנים

* כישורים דיגיטליים דלים בקרב האוכלוסייה

* תשומת לב מוגבלת של הממשלות למסחר האלקטרוני

עסקים, הפועלים במדינות שמנצלות את הפוטנציאל של המסחר האלקטרוני, מצליחים ליהנות משווקים גלובליים פתוחים שמציעה הכלכלה הדיגיטלית לסחורות ולשירותים שלהם. לעומת זאת, עסקים, הפועלים במדינות שלא מצליחות להשתלב במסחר האלקטרוני, מסתכנים בהגדלת הפיגור.

אתגרי תחרות בעולם הדיגיטלי

לפי הדוח של UNCTAD, אחד האתגרים מתבטא בעובדה שהמגיפה הועילה בעיקר לפלטפורמות הדיגיטליות המובילות בעולם. פתרונות רבים – המשמשים את המסחר האלקטרוני, את העבודה מרחוק ואת מחשוב הענן – מסופקים על ידי מספר קטן יחסית של חברות גדולות, המבוססות בעיקר בסין ובארצות הברית.

הנוכחות של עסקים קטנים יותר בשוק עדיין בטלה בשישים מול ענקיות הדיגיטל, מה שעלול לבסס את השליטה אותה העמיקו במהלך ימי המגיפה.

הסיכון הוא שהפערים הדיגיטליים העצומים, שקיימים גם כך בין ובתוך מדינות, רק ילכו ויחמירו. התוצאה תהיה אי שוויון עמוק יותר, שעלול לגרום להידרדרות ההתקדמות לקראת היעדים לפיתוח בר קיימא שהציב האו״ם.

המסחר האלקטרוני, לאן?

היוזמה של eTrade for all, בהובלה של UNCTAD, הממומנת היום על ידי הולנד, גרמניה ואסטוניה, היא פלטפורמה שיכולה לקיים דיאלוג ושיתופי פעולה טובים יותר, במטרה לזהות מסלולים חדשים לכלכלה הדיגיטלית. יוזמה זו שימשה בשנים האחרונות כמוקד סיוע עולמי למדינות מתפתחות, כדי לגשר על פערי הידע ומשאבי המסחר האלקטרוני, ולזרז שותפות בין כל שותפי היוזמה.

שתף ב-

תגובות

לצורך הוספת תגובה התחבר לאתר באמצעות
הוסף תגובה
...Loading...