תהיה בן אדם פועל בבתי ספר לאיתור בתים לבע"ח בהסגרים

16/01/2015 | תמי שניידובר
חדשות


המיזם "תהיה בן אדם" פועל עם בתי הספר בפ"ת לאיתור משפחות מאמצות לבעלי חיים נטושים בהסגרים העירוניים.

בחרנו לפתוח את שנה הלימודים בגיוס תלמידי בתי הספר למען אלפי כלבים וחתולים נטושים, הכלואים שלא באשמתם מאחורי סורג ובריח בתחנות ההסגר העירוניות, שכידוע אינן בתי הבראה.

בחלקם הם כלואים בצפיפות עם חבריהם לצרה, סובלים מחום או קור בהתאם לעונה ולשעה...ללא טיולים מאווררים, ללא אהבה...שקועים בדיכאון הנובע גם מבגידתם של ה"בעלים": שאהבו אותם כגורים וכשהזדקנו / חלו / הפכו לנכים, כמו גרבים החליפו אותם בצעירים. שויתרו עליהם כשיצאו לחופשה / עברו דירה / הרחיבו משפחה. ש"רכשו" אותם כ"צעצוע" לזאטוט, ו"משעייפו" זרקו אותם כמו סמרטוט.

שלא עיקרו / סירסו את הוריהם, והם התוצאה - מאות גורים משוטטים: האומללים האלה, לרוב לא יצאו מהסיוט הזה בחיים...מאחר שהנוטשים רבים מהמאמצים. בעיקר כשמדובר בנטושים שגילם "צבר פז"ם", נכים או "שגובהם לא מתאים"...או שחורים שאת צבעם באמונה טפלה קושרים (למרות שאפילו כלבי הנחיה לא כולם לבנים...ודוגמאות חיוביות רבות יש גם על חתולים).

נמצא קשור ללא מכסה מורעב ומיובש...

מטרות המיזם

1. למגר את תופעת הנטישה המובילה את האומללים להסגרים

2. לדאוג לשעות חום במכלאה, כגון: גיוס שמיכות ושעות אהבה...

3. להגדיל את סיכוייהם של "הדיירים" לצאת מההסגרים ולהגיע לבעלים אנושיים

4. לטפח דור שיתרום לחברה שנעים לחיות בה

הכרת הצעירים בקשר בין התעללות לנטישה, דאגתם לרווחתם של הנטושים והשקעתם באיתור בעלים חמים ואחראים, תורמת לפיתוח מוסריות אחריות ורגישות / חמלה, שהם הבסיס לאנושיות גם כלפי ההולכים על שניים. מעורבות התלמידים "במשימה עד להצלחה" תתרום גם לגיבוש הכיתה...

על הקשישה ויתרו הבעלים כשעברו דירה...

הרעיון, שניתן ליישום בכל מקום בארץ, הוא שבתחילה נחשפים הצעירים לקשר בין התעללות לנטישה ולאחריות המחייבת בבחירת אימוץ חיה. לאחר מכן "מאמצת" כל כיתה חיה מההסגר העירוני, המתקשה למצוא בעלים תקופה ארוכה.

על מנת למנוע סרבולים ותקוות שווא אצל האומללה, "מגיעה" זו לכיתה באופן וירטואלי כתמונה בתוספת לסיפורה וצרכיה המיוחדים.

על סמך הנתונים, מגבשים התלמידים פרופיל של המאמץ האולטימטיבי עבורה ומנסים לאתרו בחוג המשפחה הקרובה/ מורחבת / בקרב שכנים / קולגות של ההורים וכדומה.

במקביל דואגת הכיתה לצרכים הבסיסים של הנטושה ושל כל חבריה לתא, כגון: שמיכות בחורף ובתיכונים גם "הענקת שעות חברה". בהמשך, במידת הנמצא, כדי לעודד קליטה יציבה וקלה, תלווה הכיתה את המאמצים עד ל"התערות" החיה במשפחה, ולבסוף תפרסם את סיפור ההצלחה.

גם לי מגיע להיות מאושר

קבוצות הפיילוט של המיזם היו מבי"ס יד לבנים פ"ת

בחרנו לבדוק את הנושא בעזרתם של קבוצות תלמידים מבי"ס יד לבנים פ"ת, והסיבה היא שאנו נמנים עם בוגריו לא הייתה היחידה. תרמה לכך גם העובדה שצוות ביה"ס, בראשותו של המנהל יוסי ארליך, ידוע בגישתו האומנית המעניקה כבוד ועוצמה לתלמידים חזקים, ובאופן שווה גם למתקשים. צוות הידוע גם ברגישותו לבעלי החיים בסביבה.

מנהל בית הספר הגיש עזרא ועקב אחר החלמתה של חתולה פצועה. סגניתו לאה אימצה עם משפחתה לפני שנים כלב נטוש המזדקן בביתה בכבוד. שגית, בתו של נחמן השומר, אימצה שלישיית נטושים - כלבה ושני חתולים, וכך גם עוד אנשי צוות ולא מעט תלמידים.

ברור היה לנו שבי"ס כזה יבין את מצוקתם של הנטושים ויתגייס לעזרתם. אך הפיילוט כידוע כולל גם ניסיונות רבים, אותם חשוב היה לנו לבדוק בתנאים פחות מסורבלים. לכן הפעם לא פנינו לתחנת ההסגר באזור, אלא לאורנית קס מהעמותה "למען הכלבים שבצל", ונוכחנו שהרעיון עובד.

תודה ענקית למשתתפי הפיילוט מבי"ס יד לבנים פ"ת: לנציגי הכיתות ולמורה שמרכזת את הנושא בביה"ס - סמדר פרנקל, לתלמידי ה'3 ולמחנכת צוריה מקייטן, לתלמידי ד'3 ולמחנכת עינה גריאני, ולכל הצוות התומך.

נשמח להעביר תידרוכי הפעלה ידידותיים לעמותות השוקדות בדאגתם למניעת נטישה, ולנטושים האומללים. אנו תקווה שכל הישובים בארץ ירימו את הכפפה ויעזור למתנדבים מהעמותות בהפעלה.

יחד נצליח לתרום לחברה יותר טובה!

 

כתבתה של תמי שניידובר – יוזמת הרעיון ומנחת המיזם.

ניתן ליצור עמנו קשר באמצעות עמוד הפייסבוק שלנו בשם: תהיה בן אדם - Please be human

ונשמח לעזור.

מנהלי המיזם: תמי שניידובר, שמעון רייר, ברטי ונטורה ודוד אליעזר.

* ישובים שיצטרפו למיזם מוזמנים לעדכן את פורטל פ"ת ברשמים מהשטח, ונשמח לפרסם זאת.    

שתף ב-

תגובות

איזה פרוייקט מדהים...
רעיון חינוכי נהדר, כל הכבוד ליוזמים!
הגר - 20/01/2015
שתף ב שתף ב
פעילות נפלאה
תמי היקרה, מעריך ומוקיר את פעילותך החינוכית והמבורכת. כאנשי חינוך אנו מודעים לערך החינוכי חברתי של הקשר בין התלמיד לבע"ח. הקשר והיחסים עם בע"ח מאפשר פיתוח רגש אחריות ואמפטיה כלפי העולם האנושי הסובב אותנו, מפתחים רגישות ונכונות לקבלת האחר, רצון לנתינה וממתנים ביטויי כעס ואלימות. כל קשר, מגע ואפילו התבוננות בבע"ח תורמים לתחושת רוגע קבלת העצמי וקבלת האחר. פעילותך בכלל ובבית ספרנו בפרט תומכת ומחזקת את הערכים החינוכיים של בית ספרנו. . תודה רבה. יוסי גיל ארליך ​
יוסי גיל ארליך - 20/01/2015
שתף ב שתף ב
לצורך הוספת תגובה התחבר לאתר באמצעות
הוסף תגובה
...Loading...