פקולטה לפוליטיקה בינלאומית

08/07/2016 | רם פז הכהן
חדשות מקומיות

שלום לכולם, החוט השוזר את כל פרשת השבוע שלנו – "חוקת", הוא הפוליטיקה הבינלאומית של מדינת ישראל המתחדשת של משה. כדרכנו נראה כמה הדברים מחוברים לימינו.

מכל המהלכים הפוליטיים המתרחשים בפרשה רציתי להתמקד דווקא במלחמת סיחון ועוג. מול סיחון מלך האמורי משה יודע להתמודד. הוא מארגן צבא, מכין מגננה, פורס כוחות והתוצאה היא כיבוש כל ארץ סיחון ועריה – נצחון מוחץ ומוחלט לישראל. ופתאום, מגיע עוג מלך הבשן להילחם במשה, ומשה מפחד עד שה' צריך להרגיע אותו. מה ההבדל בין המקרים?

סיחון הוא אדם חזק ודיפלומט מעולה. הוא יודע להניע צבא מתמרן (לפי חז"ל הוא גם מלך ערד שהצליח לשבות שבי מעם ישראל) - הוא מחשב חשבונות וכנראה שהולך עם חליפה מיליון דולר והאנגלית שלו באו"ם רהוטה להפליא. לא סתם הוא מלך האמורי – מלשון להאמיר, להיות גבוה וגם מלשון לומר – הוא טוב בדיבורים. משה לא מתבלבל הוא יודע בדיוק איך להגיב לסיחון. הוא מדבר יותר טוב, הוא בא עם כח מוסרי איתן מאחוריו ויהושע מתמרן את הצבא כמו מצביא ותיק.

אבל כשמגיעים לעוג הסיפור שונה לחלוטין. עוג לא מחפש טיעונים, הוא בטוח במה שהוא אומר והוא מבטא את זה בברוטליות (עוג מלשון עגה – סלנג). עוג לא עושה חשבון, מעניין שחז"ל מתארים אותו כמי שרוצה לזרוק אבן גדולה על עם ישראל. הסגנון הזה יש בו כדי להקשות על האינטליגנציה. מנין לעוג הביטחון הזה נגד עם ישראל?

חז"ל מוסרים לנו שעוג הוא אליעזר עבד אברהם (כנראה שהכוונה שהוא משורש נשמתו בצידה הרע) כך שהוא בעצם טוען שהוא גדול תלמידיו של אברהם אבינו, גם הוא מאמין באל אחד, בזכותו יצחק וכל עם ישראל בכלל קיימים – הוא המציא אותם, הוא מתרפק על ההיסטוריה וטוען שהוא היה כאן לפני עם ישראל ובשביל זה הוא מוכן להרוג והוא יתאבד על זה.

הקב"ה מציל את המצב ואומר למשה "אל תירא אותו" – אתם עם ישראל האמתי שבחרתי בו, ואני רוצה את תוספת החיים ולא את המוות בשמי. והפתרון של הקב"ה מעניין הוא מצווה את משה להשמיד אותו כמו שעשה לסיחון. אל תפחד מהגרילה. תכניס צבא ותתמרן בדיוק כמו שעשית נגד סיחון. יש רק הבדל אחד. עם סיחון משה מנסה להציע שלום, ועם עוג לא. סיחון היה המלחמה הראשונה כשמשה עוד לא הכיר את הרמה המוסרית של האוכלוסייה באזור. מיד לאחר שהוא מנצח את סיחון הוא לומד - הפתרון היחיד הוא להפעיל כח חזק. לרדת לרמה שלהם?! כן בדיוק! כי במלחמה אתה חייב להבין שהאויב קורא אותך על פי אמות המידה שלו. ואמות המידה שלו הם לא חיפוש שלום אלא להשמיד אותך ולכן כל פניה שלך לשלום תתפרש כחולשה. 

מוכר מאיפשהו? שהפנמת הדברים תהיה לעילוי נשמתם של הקדושים הילדה הלל יפה והרב מיכאל מרק.

שבת שלום ומבורך!

לדף הראשי של פרשת השבוע לחצו כאן

שתף ב-

תגובות

לצורך הוספת תגובה התחבר לאתר באמצעות
הוסף תגובה
...Loading...