כל מה שכדאי לדעת על אבחון פסיכודידקטי מקיף

26/06/2018
חינוך


בימינו ישנה מודעות גבוהה מאוד לקשיים השונים שמציבים בפני הילדים שלנו מכשולים ובפרט מונעים מהם ללמוד באופן מיטבי. ניתן לחלק את הקשיים הנ"ל לשני סוגים - גורמים רגשיים ומרכיבים חברתיים והתנהגותיים מצד אחד, ומצד שני גורמים קוגניטיביים ותפקודים שכליים. אבחון דידקטי בוחן את התפקוד השכלי והקוגניטיבי, אבחון פסיכולוגי מתעמק בפן הרגשי, החברתי וההתנהגותי, ומאחר שבמרבית המקרים המרכיבים השונים שזורים אלה באלה התהליך הנכון ביותר הוא אבחון מקיף שכולל הן את האלמנטים הדידקטיים והן את האלמנטים הפסיכולוגיים – וזהו למעשה אבחון פסיכודידקטי מקיף.

באילו מקרים מומלץ לבצע אבחון פסיכודידקטי מקיף?

כאמור ישנם מצבים שבהם יתבצע "רק" אבחון דידקטי – אם ההורים מתרשמים שלילד אין בעיות אישיות או חברתיות, אולם בכל זאת הוא מתקשה לקרוא, להבין את אשר הוא קורא, לכתוב, להביע את עצמו, לרכוש שפות חדשות או להפנים את המיומנויות הבסיסיות בחשבון, ההמלצה היא על אבחון דידקטי.

במקרים שבהם הלמידה מתבצעת ללא כל קושי אבל לילד ישנן בעיות רגשיות או שהוא מסגל לעצמו התנהגויות לא רצויות, הפתרון הוא אבחון פסיכולוגי. אם במסגרת שבה נמצא הילד מבחינים אנשי ונשות המקצוע בבעיות משני הסוגים וההורים מתרשמים גם כן מכך שמדובר בבעיה מקיפה, מומלץ לבצע אבחון פסיכודידקטי מקיף.

עוד סיבה נפוצה לפנייה לאבחון זה היא רצון של ההורים להעניק לילד התאמות בבחינות השונות – כשלשם כך נדרש על-ידי משרד החינוך אבחון מקיף. אבחון פסיכודידקטי נדרש גם במסגרת תהליך התאמת מסגרת לימודית ייחודית כמו תכנית מחוננים, הקפצת כיתה או מסגרות החינוך המיוחד.

מי רשאי לבצע אבחונים פסיכודידקטיים?

אבחון פסיכודידקטי מקיף יש לעבור אך ורק אצל פסיכולוגים מומחים לאבחונים אלה וזאת לאחר שעברו את ההכשרה המיוחדת לכך. אופציה נוספת היא לעבור את האבחון הפסיכודידקטי אצל צוות שכולל פסיכולוג/ית ומאבחנ/ת דידקטי/ת.

השלבים השונים של האבחון הפסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי מקיף הוא תהליך שכולל 3 שלבים. השלב הראשון הוא שיחה מקדימה (אינטייק) שבה מקבל הפסיכולוג אינפורמציה לגבי הרקע המשפחתי של הילד/ה, ההתפתחות לאורך השנים בהיבטים השונים וכל מידע נוסף שעשוי להיות רלוונטי.

השלב השני הוא ליבת האבחון והוא מורכב מסדרת מבחנים. המבחנים נועדו להעריך את רמת האינטליגנציה של הנבדק, את יכולותיו בכתיבה ובאורתוגרפיה, את רמת המנגנונים הקוגניטיביים, את התפיסה החזותית, את הזיכרון (החזותי והשמיעתי גם יחד), את איכות התפקודים הניהוליים (סדר, ארגון וכו') ואת המצב הרגשי שלו ובפרט במהלך ביצוע משימות שונות. במידת הצורך יבוצעו מבחנים גם באנגלית ובחשבון.

השלב השלישי הוא שיחת הסיכום שבה מקבלים ההורים משוב מפורט מהפסיכולוג (והמאבחן הדידקטי אם גם הוא לקח חלק באבחון). במהלך שיחה זו ניתנות גם המלצות שונות לגבי הטיפול, כולל התאמות בבית הספר.

האבחון נמשך בין 4 שעות ל-6, כשלעתים נדרשים מספר מפגשים לצורך המבחנים ולעתים מבוצעים כולם במפגש אחד.

שתף ב-

תגובות

לצורך הוספת תגובה התחבר לאתר באמצעות
הוסף תגובה
...Loading...